Outside, the streets echo with the sound of gunfire and exploding grenades. Inside their house, four siblings, together with their mother, cats and turtle, attempt to maintain some semblance of peace and normality in their everyday lives. War has been raging in Ukraine’s Donbas for five years. Nastja says it has made her easily irritable and angry. Her sister Myroslava, who dreams of studying cinematography, remarks that war is like a void. To fight back against the black hole, she decides to make a film, one about her family’s life in wartime, about the fears and small joys. Director Iryna Tsilyk observes everyday life under the shadow of war and one family’s collective creative response in a testament to resilience and the power of cinema.
In 2005, she graduated with a degree in television directing from the Kyiv National University of Theatre, Cinema and Television. She also works as a writer. Her literary works have been translated into various languages and presented at international literary festivals.