With borrowings from Manoel de Oliveira and Agnès Varda, Catarina Vasconcelos has brought her family history to life in this intimate, very personal film that is rather like a polyphonic diary. Remembrance and mourning merge into a poetic narrative in which father and daughter talk about their history and the film that is emerging from it. Like the two deceased mothers, the film’s images offer protection against the relentless passage of time. And as the living protagonists whose voices we hear come to realise, parting is a prerequisite for a new beginning.
Born in Lisbon, Portugal in 1986. After graduating from the Fine Arts Academy in the city, she moved to London to study at the Royal College of Art. Her graduation project, the short film Metáfora ou a tristeza virada do avesso, won the Best International Short Film award at Cinéma du Réel in 2014 and went on to screen at festivals including the Montreal International Documentary Festival, DOK Leipzig, the Moscow International Film Festival and Doclisboa. A metamorfose dos pássaros is her debut feature film.