These clips are at the heart of Andrey Gryazev’s found-footage documentary. He depicts online video as a contemporary form of political expression. Without directly raising his own voice, the missives in his film combine to form a tremendous groundswell, an uproar that becomes a plea against censorship in Russia. In 1930 Andrey Platonov wrote the novel “The Construction Pit” about totalitarianism and utopia. Gryazev’s work provides a modern, visceral update.
Born in Moscow, USSR in 1982. In his earlier career as a professional figure skater, he competed in the European and World Championships and, from 2000 to 2006, worked as a dancer at an international ice show. His work as a documentary filmmaker has won over 20 awards at international festivals. Zavtra, about the Russian artists’ group Voina, screened in the 2012 Berlinale Forum and was nominated for the Sutherland Award for best directorial debut at the BFI London Film Festival in the same year.