Born in Stockholm, Sweden in 1946, he already began making films as a schoolboy. He first worked in Swedish television and became known to a wide audience for his music videos for ABBA. In 1975, he made his feature film debut with En kille och en tjej (A Guy and A Gal). In 1987, he received Oscar nominations for Best Director and Best Screenplay and rose to international prominence with Mitt liv som hund (My Life as a Dog), after which he began directing films in the USA. His most successful American films include What’s Eating Gilbert Grape and The Cider House Rules, both also nominated for Oscars. His most recent film to feature in the Berlinale was The Shipping News in 2002.