The duo have directed, written, photographed and produced several feature films together. Guzmán was born in 1980 in Santo Domingo, in the Dominican Republic, where she studied fine arts and photography. She then moved to Cuba to attend the Escuela Internacional de Cine y Televisión (EICTV) where she specialised in cinematography. Cárdenas was born in 1980 in Monterrey, Mexico, where he studied communications. The couple run the Aurora Dominicana production company together as well as the post-production studio, Aurora Color, and the independent cinema, Cinema Boreal.