Born in 1951, he grew up in Freiburg im Breisgau, Germany but has lived in Berlin since 1972. He studied German, theatre studies and ethnology at the Freie Universität Berlin. In 1974, he founded the mann o mann publishing house which published material on male and gay emancipation. He created video works and also appeared as an actor and performer. Between 1979 and 1981, he studied film at the San Francisco Art Institute. In 1982, he became assistant to programme head Manfred Salzgeber and provided curatorial support for the Panorama section. In 1992, he became programme head himself and in 2017 consultant of the Official Programme of the Berlinale. He lectures at the Freie Universität and at film schools and has been a jury member and programme consultant for numerous international film festivals.