In an argument with his wife Burcu, Oray pronounces the Islamic word for separation, ‘talaq’. The Imam informs him of the consequences: Oray must now part from Burcu for three months. Oray uses the enforced break in their relationship to make a fresh start and moves to Cologne. Here, he finds a job at a flea market and seeks out a new Muslim religious community, led by the young Imam Bilal. Soon, Oray begins preaching himself; he is especially popular with the younger members of the congregation, and this makes Bilal jealous. When Burcu pays her husband a surprise visit, they realise that the break has done them good and they still love each other. Oray asks Bilal for advice. But the latter advocates a stricter interpretation of Islamic law than the imam in Oray’s community back home: pronouncing ‘talaq’ he says, does not mean a break, but a divorce. Director Mehmet Akif Büyükatalay employs a quasi-documentary style to tell the story of an individual exhausting himself as he works his way through a religion’s complex belief system and his search for fulfilment as a human caught between his belief in love and his love for his faith.
Born in Bad Hersfeld, Germany in 1987, he studied at the Academy of Media Arts Cologne. In 2019, his film Oray screened in the Perspektive Deutsches Kino section of the Berlinale where it received the GWFF Best First Feature Award before going on to win a number of international prizes. With his filmfaust production company, co-founded with Claus Herzog-Reichel, he has written and produced international and award-winning feature and documentary films including Aşk, Mark ve Ölüm (Love, Deutschmarks and Death), which screened in the 2022 Panorama.