In her film, Greta Schiller reminds us of this forgotten hero, tracing his eventful life in impressive dramatised scenes which she interweaves with touching testimonials from his friends and companions. Rarely seen photographic material recalls life in 1950s Johannesburg and conveys the consequences of apartheid for the affected population. Archive footage brings to life historical moments such as the arrest of Williams and Mandela in August 1962. An exciting cinematic odyssey featuring Corin Redgrave, a lifelong politically-minded and engaged actor, who embodies Cecil Williams with charismatic presence. Greta Schiller received the 1999 Teddy Award for her film.
Born in Detroit, USA in 1954, she made her breakthrough as a filmmaker with the documentary Before Stonewall, which screened in the 1985 Panorama and won two Emmy Awards. In the same year she founded Jezebel Productions with Andrea Weiss. Strongly influenced by the women’s and gay rights movements, she is the director of highly acclaimed documentaries.