Born in Emden, Germany, in 1940. Following university, she worked as a TV announcer and trained in Italy with directors Sergio Corbucci and Pier Paolo Pasolini. After directing political, critical TV programs, she turned toward more subjective forms of expression with Unter dem Pflaster ist der Strand (1975). The central themes of her films include the women’s movement (Shirins Hochzeit, 1976), literary history (Heinrich, 1977), and Germany’s past (Manöver, 1988). Her films have been successful in many European countries.