Yamatoya wrote Inflatable Sex Doll of the Wastelands concurrently with his anonymous contribution to the script for Seijun Suzuki’s legendary Branded to Kill, which was released four months earlier. Similarly shot in stunning monochrome scope, it is as hallucinatory, fragmentary and surreal as its companion piece, and stands as a testament to just how flexible the pink film formula could be in its first decade.
Born in 1937. He joined the Nikkatsu studio in 1962 as an assistant director before leaving in 1966 to work with the ‘pink film’ company founded by producer-director Koji Wakamatsu. In two of the four features he directed – Koya no datchi waifu (1967) and Aiyoku no wana (1973) – he used elements from Koroshi no rakuin (1967), a thriller he co-wrote with its director, Seijun Suzuki. In the following years, Yamatoya largely worked as writer and co-writer for Nikkatsu, and wrote screenplays for a number of Suzuki’s films. Atsushi Yamatoya died in 1993.