The end of the GDR gave rise to new artistic freedoms in reunited Berlin. Shortly after the fall of the Wall, rebel director Frank Castorf was appointed artistic director of the Volksbühne. His way of working altered the public’s perception of this theatre. The post-reunification audiences in East Berlin were glad to be challenged by a series of radical productions and theatre marathons, and the Volksbühne became a legend. The chronological history of the Castorf era between 1992 and 2017 is told here in excerpts from the productions and in a series of conversations conducted on the long sofa in the theatre’s foyer. This is where we hear from actors including Henry Hübchen, Sophie Rois, Martin Wuttke and Herbert Fritsch, who moved from acting to directing, as well as Castorf himself. The people behind the scenes, who usually remain invisible to the audience, also have their say and are placed on an equal footing with prominent actors and directors.
For all those who weren’t in Berlin during the last 25 years, but also for those who sat in the auditorium as spectators, Pehnert, Ehlert and Ulrich have revisited the story of a newer, freer way of making theatre.
Born in Berlin, Germany in 1961. After an apprenticeship as a typesetter, he worked for the “Junge Welt” daily newspaper and wrote for several magazines. Since 1995, he has been a freelance writer and television director making artist portraits and history and travel documentaries. His film Brand, about a group of alcoholic workers in a Brandenburg steel mill, was presented in the 1997 Berlinale Forum. His multipart documentary DDR Ahoi!, about the history of East German seafaring, won a Grimme Award in 2011 and his film Partisan screened in the 2018 Panorama.
Born in Berlin in 1967, he studied philosophy, German and history. He has worked as a journalist since 1992 and, since 2012, has been deputy editor-in-chief of ‘Weltkunst’ magazine.
A director and writer, she studied cultural theory, aesthetics, theatre history and ethnography in Berlin and completed a PhD in theatre in 1993. She pursues her interests in other cultures and ways of life with cinematic voyages of discovery to Africa, Latin America and the USA.