Alexey German Jr’s film makes use of grand tableaux and extended tracking shots to portray the world of Russian-Jewish writer Sergei Dovlatov (1941–1990), whose brilliantly ironic texts were forbidden from being printed in the Soviet Union under Brezhnev. Out of a tragicomic rondeau of rebellion and assimilation, pain and fatigue, ensues a portrait of an era of stagnation and its destructive effects.
Born in Moscow in the former USSR in 1976, he studied at the Gerasimov Institute of Cinematography (VGIK). His feature film debut The Last Train won the Luigi de Laurentiis Special Mention award at the 2003 Venice International Film Festival. His third film Paper Soldier also screened at Venice in 2008 where it won awards including the Silver Lion for Best Direction. Under Electric Clouds participated in the 2015 Berlinale Competition and won a Silver Bear for Outstanding Artistic Contribution.