The German troops are just outside Paris. Georg escapes to Marseille at the last moment. His luggage contains the legacy of a writer named Weidel, who took his own life out of fear of persecution. This legacy comprises a manuscript, some letters and the Mexican Embassy’s assurance of a visa. Only those who can prove that they will leave are allowed in this port town, and this means you need an entry permit from a potential host country. Assuming the identity of Weidel, Georg tries to obtain one of the few scarce passages on a ship. Talks between refugees take place in the corridors of his small hotel, the waiting rooms of consulates, and the cafés and bars down at the harbour. Georg befriends Driss, the son of his late comrade Heinz, who died whilst trying to flee. But when he meets the mysterious Marie, his plans change. Transit is based on Anna Seghers’ eponymous novel which she wrote in exile. The film is set in contemporary Marseille where these characters from the past move around. And so, refugees from back then meet refugees from today, history meets the present, and all of their stories combine to create one eternal transit space.