An 80-year-old translator, Ali Ungár, comes across a book written by a former SS officer recounting his war experiences in Slovakia. Ali realises that one of the chapters may well describe his own parents’ execution. And so, armed with a pistol, he sets off to Vienna to look for the SS man and take his revenge. But once there, the only person he encounters is the man’s 70-year-old son Georg, a former teacher who has spent his whole life avoiding his father and suffering from an addiction to alcohol. The translator’s visit arouses Georg’s curiosity and he decides to invite Ali on a trip through Slovakia. But whilst Georg is basically out to have a good time, Ali is hoping to find out how his parents really died. Gradually, these two very different men begin to warm to each other and together, they discover a country that would prefer to forget about its past.
Born in Žilina, Slovakia in 1962, he gained his first experience as a film director and actor whilst studying at the Academy of Performing Arts in Bratislava. He made his debut film, Neha (Tenderness), in 1991. His most successful film to date, Záhrada (The Garden), won the Czech Lion Award in five different categories. He has also been working as a screenwriter and since 2000 has focused chiefly on documentary and television productions. In 2005, he returned to making feature films with the comedy Sluneční stát aneb hrdinové dělnické třídy (The City of the Sun).