Lav Diaz describes his film as a Philippine rock opera. Penned by the director himself, the lyrics of the film’s songs pick up on the gloomy mood during the Marcos dictatorship and, lamenting the conditions, describe tremendous suffering, the monstrousness of which cannot be captured in images. The film’s story and characters are based on true events and real individuals. The resulting idiosyncratic mixture of music film and historical drama reaffirms Lav Diaz’s reputation as a chronicler of his country’s traumas.
Born in Cotabato, the Philippines in 1958, he first studied business before transferring to the Mowelfund Film Institute in Manila. His second feature film Naked Under the Moon screened in the 2000 Berlinale Forum. His five-and-a-half-hour opus From What is Before won the Golden Leopard at the 2014 Locarno International Film Festival. In 2016 A Lullaby to the Sorrowful Mystery, which he identifies as his most important film to date, screened in the Berlinale Competition and won the Alfred Bauer Prize.