Director Jan Gebert follows both the ambitious Švrček and a young recruit named Adam, who climbs the ranks of Slovenskí Branci during the filming. Shot at close quarters, this documentary captures both the protagonists’ unremarkable everyday lives and private moments as well as the ambitions of the founder of this deeply anti-European paramilitary force.
Born in Prague, former Czechoslovakia in 1981, this journalist and filmmaker studied at Charles University in Prague as well as in Spain, the USA and Mexico. In 2007 he was awarded the United Nations High Commissioner for Refugees Award for his work in journalism; in 2008 he received the European Union’s ‘For Diversity. Against Discrimination’ prize for journalists. His mid-length film Hra o kámen (Stone Games) won a Special Jury Prize at the Jihlava International Documentary Film Festival. Až přijde válka (When the War Comes) is his first feature-length documentary.