Born in Vienna, Austria in 1880, he died in Germany in 1963. He began his career as a stage actor in Vienna before becoming a film director in 1914 and founding his own production company in 1916. He fled from the Nazis to Paris and later the USA where he directed three films. He returned to Germany after the war.