Born in Havana in 1944, he is one of Cuba’s most renowned directors and screenwriters. He studied language and Hispanic literature at the University of Havana and then began working as a production and directing assistant. Since 1975 he has made numerous documentaries; he directed his first feature film in 1987. His work has won multiple awards including the Goya Award for Best Ibero-American Film for La vida es silbar (Life is to Whistle) in 2000. His documentary Suite Habana (Havana Suite) opened the San Sebastián film festival in 2003.