Featuring unreleased research material and film footage from Gitai’s archive and collected over the course of the last twenty years, the exhibition’s central piece is a new video installation with a performative element commissioned by SAVVY Contemporary questioning the shifting concept of democracy and addressing the problem of extremisms and the current crisis of politics.
Resonating with the structure of the film, his installation is a whirlwind of discourse surrounding the terrible and confounding act of violence that took place in Tel Aviv, while also becoming a metaphor of the consequences of a polarized and poisonous atmosphere of political extremism. The Law of the Pursuer shows how inflammatory and fundamentalist language can instill violence and sow the seeds of brutality, it is an examination and a psychoanalytical portrait of a traumatized political context and society speaking to the one we are living in today.
The filmmaker was born in Haifa, Israel. He made his debut feature-length film in 1980 with the documentary House and has since directed numerous films that have brought him international recognition and have been invited to festivals including the competition at Cannes and the Venice Film Festival. His work has featured at the Berlinale in the Forum several times since the 1980s; his feature film One Day You’ll Understand screened in the Berlinale Special section in 2008 and, most recently, Law of the Pursuer was presented in Forum Expanded. He also works as a theatre director and has designed installations and exhibitions in many international museums.