The Illinois Parables suggests links between technological and religious abstraction, placing them in conversation with governance. Its locations are ‘thin places’ where the distance between heaven and earth has collapsed, or more secularly, any place that bears a heavy past, where desire and displacement have led us into or erased us from the land. Utilizing reenactment, archival footage, observational shooting, intertitles, the film asks who or what we end up blaming or endorsing in our desire to explain the unknown.