A film crew visits a Syrian refugee camp in Lebanon. The refugees are hiding from the war. The children play hide and seek. The film crew tries to stay in the background; they too are hiding. The theme of El Juego del Escondite is composed of the synergies of reality, fiction and the filming process itself. Contradictions arise when disparate worlds collide at the same time and place.
According to theory, reality is an occurrence from which only particular truths are extracted in a film. Thereby, it is expected that a film will sort the events in a particular order of significance. This process destroys reality. Simultaneously, film also wants to be recognised as the only real truth. “As a director I try to observe myself when working, how I behave when the realities of refugees and my own converge. I observe myself, watching how I observe. I feel like a stranger who – also – wants to tell his own story.” (David Muñoz)