BAI LU YUAN is an adaptation of an historical novel of the same name by Chen Zhongshi which was blacklisted for many years on account of its explicit sex scenes. As in his earlier works TUYA’S MARRIAGE (which won the Golden Bear in 2006) and APART TOGETHER (which screened at the Berlinale in 2010) Wang Quan’an’s new work focuses once again on the fortunes of a female protagonist. Using her beauty as a way of gaining influence and a means of survival, the heroine of his latest film nonetheless manages to remain true to herself and those she loves.
The Silver Bear for an Outstanding Artistic Achievement was awarded to the cameraman Lutz Reitemeier. The Chinese producer and Reitemeier’s partner accepted the prize on his behalf.