Over fifty years after the proclamation of the People’s Republic of China on the Chinese mainland and the founding of the island republic of Taiwan, permission is given for the first time for a group of ex-soldiers of the National People’s Party or Kuomintang to travel from Taiwan to China and be reunited with family members in Shanghai.
These soldiers fought bitterly against Communist troops during China’s civil war from 1927 onwards, until they were forced to retreat to Taiwan in 1949. One of the comrades-in-arms travelling with the group to his former home in Shanghai is an ageing soldier named Lui Yansheng. His reason for embarking on this journey is not to see the family members he left behind on the mainland but to find the one and only love of his life, Qiao Yu’e, whom he was obliged to leave behind in Shanghai without a word of farewell, and their son, who was born after he took flight.