Founded by DJ Mesia, BeeLow and Maxim, who was murdered in 2003, the beatbox championship has now been exported to countries as far away as Australia. As an art form that originated on the street and still feels most at home there, hip hop thrives on a mixture of improvisation and virtuosity – and this is exactly what beatboxing is all about. In this way, beatboxing takes hip hop back to its roots.
In 2006, documentarist Volker Meyer-Dabisch began filming the protagonists of Berlin’s beatbox community – at performances, in studios and during rehearsals. LOVE, PEACE & BEATBOX, portrays the genre’s key proponents; in his film the filmmaker connects to their world of sounds, rhythms and noises, listens to their art, and opens a window on the world of beatbox.