Sara makes friends with Samir, who, like Sara, has no father. Both of their fathers allegedly died as war heroes. Samir is surprised that Sara doesnt know the circumstances of her fathers death. Samirs own father was massacred by Chetniks near Zuc when he refused to leave the trench he was defending. And yet, whenever mother and daughter discuss this delicate topic, Esmas responses are always vague.
The situation becomes more complicated when the school offers to take pupils on the trip free of charge, provided they can furnish a certificate proving that they are the offspring of a war hero. Esma explains to Sara that her fathers corpse was never found and that she does not possess such a certificate. She promises to try to obtain the document. In reality she attempts to borrow the money Sara needs from her friend, Sabine, from her aunt and from her boss.
Thanks to the new installment of "Cross Section Screenings" for the young 14plus audience, Golden Bear winner could be seen again on the festival's last day. Director Jasmila Žbanić attended the screening and discussed the film with the audience afterwards.
Expressing their gratitude to each other: the Jury President and the director, who was awarded the Golden Bear.