There is a place where rich men live. They are so rich that they sprinkle the girls they particularly like with gold dust. These tales of wonder are so tempting to a young Peruvian girl that she leaves her village and sets out on the river’s currents for the country’s gold mines. However, what she finds there is neither luxury nor fairy tale princes, but violence and forced prostitution. Interweaving documental and fictional elements, this hybrid-form assembles a story which – despite the mesmerising and poetic imagery – cannot hide the horror which the protagonist experiences for long. A drastic and moving film which gives a voice and an identity to one who has lost her name.
Having studied film directing at the Institut des Arts de Diffusion (IAD) in Louvain-la-Neuve, Belgium, her debut feature film, Une part du ciel, was selected for Un Certain Regard in Cannes and also screened at festivals in Toronto, San Sebastián and New York. She followed it with several documentaries which were shown at festivals and on television. She teaches at IAD and is Artist in Residence at the Université catholique de Louvain. By the Name of Tania is her third collaboration with Mary Jiménez.
Born in Peru, she is a director who first studied architecture in Lima before attending the Institut National Supérieur des Arts du Spectacle et des Techniques de Diffusion (INSAS) film school in Belgium. She has taught film directing in Brussels, Cuba and Switzerland and is currently in charge of the Sound Image Culture (SIC) filmmakers’ lab in Brussels where she gives advice and support to filmmakers realising their projects. Her films have been invited to numerous international festivals, including the Berlinale Forum which screened her film Du verbe aimer in 1985.