Born in Tokyo, Yoko Ono is an artist whose work spans visual art, performance, film, music and conceptual practice. Emerging in the early 1960s New York avant‑garde, she was a pioneering figure in Fluxus and conceptual art. Ono’s early instruction-based pieces and performances questioned the role of the viewer and the artist, dissolving fixed distinctions between art and everyday life. Her work has been widely exhibited in museums, galleries and festivals. Alongside her artistic practice, Ono has maintained a long-standing commitment to peace and social justice.