Five skateboarders demonstrate their skills in this promotional video for a board manufacturer. They include California skateboarding pioneer and professional Mark Gonzales and a young Jason Lee, who would go on to become an actor and regular player in Kevin Smith’s films. Over five segments, a title card introduces each skateboarder by name, followed by each showing off their skills on public streets and squares, in skate parks and halfpipes, as breakneck fun and in risky competitions. The five young men aimlessly riding around in an Oldsmobile sedan provides a framework for the performance segments. After heckling a group of people supporting the second Gulf War, they put the pedal to the metal. With loud music blaring from the open car windows, and well-fuelled with alcohol, they drive off into the Californian desert, where the driver loses control of the car.
“Live fast, die young!” In this seminal skateboarder video, Jonze illustrates that juvenile rock-and-roll principle with an unremitting sequence of dynamic movement that would become the hallmark of his prize-winning music videos. And in a formative aesthetic, the fisheye lens literally gets its skates on.