Let There Be Whistleblowers constitutes an early foray into digital media, incorporating editing techniques developed in analogue film and specifically the Nervous System performances, in which the duo would manipulate multiple 16mm film projectors to achieve 3D depth effects from two-dimensional imagery – an optical effect that Jacobs called “Eternalism”.
Ken Jacobs (1933–2025) studied painting with Hans Hofmann from 1956 to 1957. He started making films in 1955. In 1966, Jacobs founded the Millennium Film Workshop, of which he was the director until 1968. A year later, he started the Department of Cinema at the State University of New York in Binghamton. He taught there from 1974 until his retirement in 2000. Along with teaching cinema, he made a number of experimental films and videos which have been shown worldwide. In addition, he presented a series of film performances under the names “The Nervous System” from the mid-1970s and “The Nervous Magic Lantern” from 2000.
Flo Jacobs (1941–2025) was a New York-based painter, producer and filmmaker closely associated with the American avant-garde film scene. After leaving art school in the early 1960s, she worked with experimental filmmaker Ken Jacobs, producing and performing in many of his projects and co-founding the Millennium Film Workshop in 1966. Jacobs appeared in and helped shape key works of expanded cinema and collaborated across film, performance and visual art.