The film begins with a definition of its title: “DAO is a perpetual and circular movement which flows in everything and unites the world.” And then it proceeds to take us to the casting of Gloria, a character whose daughter is about to be married. An off-screen voice directing the casting session tells us that “the first step is to make this family”. Actors and non-actors are cast and brought together to become relatives who will all celebrate a wedding in Paris and commemorate the loss of their patriarch in Guinea-Bissau. Their individual stories and their common threads of heritage are woven together with fact and fiction as they travel between these two worlds; love, laughter, ritual, pain and history intertwined. Perpetual circular movement framing reality.
Born in 1972 in Paris, France, he studied history of art and film. In 2001, he directed his debut feature film, L’afrance, which won a Silver Leopard at Locarno. His feature films Aujourd’hui and Félicité were both selected for the Berlinale Competition while his first feature-length documentary Rewind & Play, about the jazz pianist Thelonious Monk, screened in the Forum. In 2018, he founded the Yennenga Centre in Dakar, Senegal, a socio-cultural centre and school for cinema with the intention of developing film production and post-production in West Africa.