The future of humanity’s precarious legacy is discussed in relation to issues of location in an endless online conference with 122 participants from civil society. The experts all agree: stones are more reliable than politics. A partly three-dimensional film about the search for the German-German nuclear waste repository, between warning signs, feedback loops and communication problems, glowing flocks of birds and the area between sign and object. A peace steamship cruises among Moselle vineyards – past the NATO nuclear weapons base, past missed climate goals. The Last Generation and the one before that do not meet. “We’re in a climate catastrophe. Does it take mashed potatoes on a painting for you to listen?” A praying mantis transformed into a stereoscopic pre-cyborg gazes into a shifted past. A decommissioned nuclear reactor is turned into an all-inclusive amusement park in the Lower Rhine region. There is still no final repository for highly radioactive waste in Germany, but “how should those who come after us be warned? Isn’t there also a right to forget?”
Juliane Jaschnow is an artist and filmmaker. Her work focuses on contemporary and historical visual politics as well as collective narratives, memory processes and their identity-forming dimension. Her works have been shown in various exhibitions and at international media arts and film festivals. Jaschnow is part of the Leipzig film initiative FILZ and a co-founder of the .mpeg art space.