Director Cheryl Dunye sensuously weaves together elements of queer media studies with her heroine’s crush on a white academic. At the same time, her mockumentary delivers a profound example of bringing your own story into a film, with a fictional narrative about an “erased” minority. Meanwhile, her interviews, including with feminist icon Camille Paglia at the (fictional) Center for Lesbian Information and Technology, or CLIT, most definitely simulate serious-mindedness. The Watermelon Woman won the Teddy award for best narrative feature at the 1996 Berlinale.
Born in Liberia in 1966, she grew up in Philadelphia, USA. Her films, which have screened at numerous festivals, include Black Is Blue which won a host of international awards. In 2012, her queer comedy Mommy Is Coming was selected for the Berlinale Panorama. She has been focusing on directing serial formats since 2017.