Sandra Prechtel was born in Munich in 1969 and has lived in Berlin since 1991. She studied comparative literature, film studies and political science in Munich, London and Berlin. After her studies, she went to Moscow for a working stay, and later interned in the culture department of SFB/rbb. She is a writer and director of documentary films and radio pieces as well as an author, and has screened her films at international film festivals.