Paula and La Maestra are 16 and inseparable. The strongest swimmers on their team, they are training together over the summer to represent Mexico at the Junior Pan American Swimming Championships. One night at a party, Paula ends up alone with Daniel, a good friend and her long-time crush. Amid reggaeton, flirting and shots, Paula and Daniel slip into the bathroom together. Soon after, La Maestra senses that something has changed. Paula seems distant and deeply sad. At first, she insists nothing is wrong, but La Maestra keeps pushing until her friend begins to talk about what happened that night. Searching for answers, they try to name the experience, and what they find feels devastating. As the two girls respond in different ways, their bond is put to the test. Paula needs time, while La Maestra feels compelled to speak out. Fear, feelings of guilt and anger begin to fracture their friendship, pushing them towards a decision that will redefine who they are, together and apart.
Born in Mexico City in 1991, the director and screenwriter is a member of Colectivo Colmena. She graduated from the Centro de Capacitación Cinematográfica and participated in Berlinale Talents Guadalajara and Berlinale Talents Latin America. Her short film Mi edad, la tuya y la edad del mundo screened in the Semaine de la Critique at Cannes and received a Special Mention at the Morelia International Film Festival. Her short film Quiero estrellarme en seco contra el parabrisas del amor premiered at the Tribeca Festival. Chicas Tristes is her debut feature film.