Roya, an Iranian teacher imprisoned in Tehran’s Evin Prison for her political beliefs, is faced with a choice: make a forced televised confession or remain confined to her three-square-metre cell. As past and present slip out of sequence and exchange places, she moves between inner landscapes and lived experience. The film reveals how solitary confinement reshapes both perception and identity and makes the possibility of resistance increasingly fragile.
The Iranian filmmaker and women’s rights activist has spent years documenting the struggles and resilience of women in Iran. She has faced repeated persecution for her films and activism, including multiple arrests and a seven-year prison sentence on charges of “endangering national security” and “propaganda against the regime”. She spent several months in Evin prison. Although the sentence was later overturned, she continues to live under surveillance and severe restrictions. Her passport was confiscated for ten years and, following her debut fiction feature, Son-Mother, she has not been permitted to make films. Made underground without official permission, Roya is her second fiction feature.