James Benning (born 1942 in Milwaukee, US) has created an expansive body of work encompassing film, painting, photography and installations. Rising to prominence in the late 1970s, Benning developed a distinct visual language associated with extended real-time, single-shot frames and the use of landscape. Exploring ecology, technology and the marginalization of peoples, Benning often returns to grand narratives and their hidden undersides, inviting examination of the lesser-observed and reflection on the cultural consciousness. He lives in Val Verde, California, and teaches at CalArts.