The films of the Ukrainian documentary filmmaker and activist Alisa in Warland and Home Games have won multiple awards. Her teenage adventure documentary We Will Not Fade Away, set in the war-torn Donbas region, premiered in the Berlinale Generation section in 2023. After the Russian invasion, she fought on the front line before returning to filmmaking with the documentary My Dear Theo in 2025. She is a former captive and survivor of conflict-related sexual violence and, as a member of SEMA Ukraine, is an active advocate for victims of sexual violence and for human rights.
After graduating from the Karpenko-Karyi National University in Kyiv, the filmmaker began working as a screenwriter in 2012. Her short films have screened at film festivals including Locarno, Clermont-Ferrand and the Cairo International Film Festival. Her debut feature film, When the Trees Fall, premiered in the Berlinale Panorama. She co-wrote the script for Evge by Nariman Aliev which premiered at Cannes in 2019. Since April 2023, she has been working with the "Voices of Children" foundation to deliver storytelling courses with elements of art therapy for children and adolescents affected by the war.