Turn of the year 1967/68: the 4th International Experimental Film Festival is taking place at the Belgian seaside resort of Knokke. In addition to clips from the films, Claudia von Alemann and Reinold E. Thiel’s documentary above all shows the parallel events, the spontaneous performances, happenings and protest actions that took place there. They include the works of Harun Farocki, Jean-Jacques Lebel, Shirley Clarke, Holger Meins, Gustav Lamche, Armand Gatti and Mauricio Kagel, as well as of students from the Ulm School of Design, the DFFB and American underground filmmakers. The film captures the electrifying and inspiring atmosphere that made the festival legendary and provided a decisive impetus for independent film in Europe.
The film is being shown in a new digital restoration by the Arsenal Film Institute.
Claudia von Alemann studied film at the Ulm School of Design with Alexander Kluge. Her early documentaries deal with international political issues, covering topics such as the role of film in May 1968 in Paris, Kathleen and Eldridge Cleaver’s time in Algeria, the efforts of women in the Vietnam War and the exploitation of female factory workers in West Germany. In 1973, together with Helke Sander, she organised and curated the First International Women’s Film Festival at the Kino Arsenal, Berlin. She worked in publishing, translating, teaching and as a freelance filmmaker and independent producer, directing feature films, experimental videos and documentaries.