The filmmaker (1938–2019) studied English and then worked as a political journalist and film theorist. His book “Signs and Meaning in the Cinema”, first published in 1969, had a defining influence on the discipline of film studies. He was co-writer of Antonioni’s Professione: Reporter and made his own film debut in 1974 with Queen of the Amazons, the first of six films co-written and co-directed with his wife Laura Mulvey. Their best known collaboration remains Riddles of the Sphinx. His film Friendship’s Death, which screened in the 1988 Forum, was his only feature as a solo director.