Claude Lanzmann
Born in Paris, France in 1925, he died in 2016. At high school, he was a member of the Communist Youth Association; from 1943, he was a partisan in the French Resistance. After the end of the war, he studied philosophy in Paris; in 1947, he completed a degree at the University of Tübingen. In 1948/49, he lectured at Freie Universität in West Berlin. He was invited by Jean-Paul Sartre to work on “Les Temps Modernes” magazine and became its editor in 1986. Lanzmann travelled extensively with Sartre and Simone de Beauvoir and, like them, supported the Algerian struggle for independence as a journalist. In 1952, he visited Israel for the first time. In 1958, he was a member of a delegation to the People’s Republics of Korea and China. In 1960, as a signatory of the “Manifesto of 121”, which encouraged French soldiers to refuse to serve in the Algerian War, he was arrested and charged. In 1972, he made his first documentary, Israel, Why. In 1973, he began work on Shoah which premiered in Paris in 1985 and screened at Venice and in the International Forum of New Cinema at the 1986 Berlinale. In 1994, the documentary Tsahal concluded his “Jewish trilogy”. From 1997, he released further documentaries from footage shot for Shoah. In 2009, he published his memoirs “Le lièvre de Patagonie”. In 2013, the Berlinale awarded Lanzmann the Honorary Golden Bear for his life’s work and dedicated the Homage to him.