Gerd Kroske was born in 1958 in Dessau. After training as a concrete craftsman, he delivered telegrams, and later moved into cultural work with young people. Kroske studied Cultural Sciences at the Humboldt University in Berlin, and Directing at the Academy for Film and Television Konrad Wolf in Potsdam-Babelsberg. From 1987 to 1991, he worked as a writer and dramaturge at the DEFA documentary studio. Gerd Kroske has been making his own films since the autumn of 1989, and founded the realistfilm production company in 1996. The Austrian Film Museum and the DHM dedicated retrospectives to him.