This film is based on an ancient legend of the Qiang, an ethnic minority living in the mountainous regions of southwest China. It tells the story of a monkey who grows up among humans and follows the footsteps of his mother, Awubaji, to the Holy Mountain to uncover the secret of warmth. After undergoing many hardships and dangers, the monkey manages to get hold of a fire stone. His fur burns off and he finally turns into a human being. The film is rendered in the style of traditional Chinese ink painting and poetically envisions life in a prehistoric society. The story of the fire thief addresses timeless themes, such as growth and companionship, which are still important today. With Ran Bi Wa, the legendary Shanghai Animation Film Studio, birthplace of many iconic Chinese animations, is celebrating a triumphant return.
The director is a graduate of Beijing University in China, where he was mentored by Kexuan Ma. He is currently a professor in animation and digital art at Sichuan University. His animated short films have won numerous international awards, including at the Annecy International Animation Film Festival, Cannes and Warsaw.