Set in the scorching heat of a Spanish summer, the film follows Rose (Fiona Shaw) and her daughter Sofia (Emma Mackey) as they travel to the seaside town of Almería to consult Gómez (Vincent Perez), an enigmatic healer who may hold the key to Rose’s mysterious illness. But in the sun-drenched town, Sofia, trapped until now by her mother’s condition, begins to shed her inhibitions as she is drawn to the magnetic charms of a free-spirited traveller, Ingrid (Vicky Krieps).
In 2008, the British-born, award-winning writer became the first living female playwright to have her work produced on the Olivier Stage at the Royal National Theatre in London. She co-wrote with Pawel Pawlikowski the screenplay for his film Ida which went on to win Best Foreign Language Film at both the 2015 Academy and BAFTA Awards. She has since written several screenplays, including Disobedience (2017, dir. Sebastián Lelio); Colette (2018, dir. Wash Westmoreland), Servants (dir. Ivan Ostrochovsk, Berlinale 2020) and She Said (2022, dir. Maria Schrader) which was BAFTA-nominated and for which Lenkiewicz won the WGA West’s Paul Selvin Award. Hot Milk is her directorial debut.