Born in the village of Fad’jal near Dakar, Senegal in 1943, she worked as a teacher before going on to study ethnology and film in Paris. She made her first short film The Passerby in 1972. Her prize-winning feature-length debut Letter from My Village (Berlinale Forum 1976) brought her international fame. In 1979, Faye came to the Freie Universität Berlin for a video workshop and subsequently stayed on in the city with a grant from the DAAD. It was in this period that her ZDF-produced film I, Your Mother was made. Mossane was her last film. Safi Faye died in Paris on February 22, 2023.