“Barrunto” is a word used in Puerto Rico to refer to a bodily unrest, an omen or a forecast sensed via signals present in the environment (such as when rain is forecast through aches and pains or when ants emerge anticipating an earthquake). “Barrunto” is a way of thinking with surface and subconscious, underfoot and underground.
Emilia Beatriz is an artist, access-worker and beekeeper-in-study. Their films weave historical and speculative narratives, centering sensorial/poetic storytelling, dreaming and action, grounded in conversation, oral history and community archiving. They use film, photography, text, sound and performance to witness and build embodied stories of presence and resistance. Beatriz is co-founder of Collective Text, a collaborative working process committed to practicing disability justice and supporting accessibility in art and film through creative captioning, audio description and interpretation.