Born in Cairo, Egypt in 1960, he grew up in Canada. His 19 feature films and related theatre, opera and art installation projects have won numerous awards including the Grand Prix, the FIPRESCI Award and the Ecumenical Jury Prize at Cannes, two Oscar nominations, eight Canadian Screen Awards, prizes from the National Board of Review and the Best International Adaptation award at the Frankfurt Book Fair. After the Forum screened several of his films in the 1990s, he was President of the International Jury at the 2003 Berlinale.