As the first Little Egypt Collective release, On the Battlefield is an overture celebrating the joy and power of Cairo, a town famous for confluences and collisions: between the North and South, the Mississippi and the Ohio rivers, and Black liberation and white supremacy. The film offers an aperture of encounter, resistance and inspiration, and invites audiences into these muddy histories and potent spaces.
The artist (left-hand side) and the producer (right-hand side) visit the exhibition.
Lisa Marie Malloy is an artist whose work centres cinema’s potential for collective world-mending, engaging communities in the US and Taiwan to create films such as The Raw and the Cooked (2022) and A Shape of Things to Come (2020). She uses cinema as a stage to illuminate connections across generations and between species. As a founding member of Little Egypt Collective, she focuses on leading filmmaking workshops with youth and elders.
Ray Whitaker is an artist and entrepreneur from Cairo, Illinois who previously lived in Pyramid Courts housing projects. At a young age he trained as a concrete worker with his grandfather, Elihue Whitaker, a figure who also shared with him the importance of cultivating the next generation. He is a founding member of Little Egypt Collective, where he focuses his efforts on training youth in Cairo to unlock their artistic potential through film and acting workshops.