The classic Slavic witch figure, Baba Yaga, is reimagined as a prehistoric goddess from the time of matriarchy. This transformation provokes layered reflections on kinship and identity as the child navigates binary gender roles. The women of the family find a home in the archive, engaging in a process of self and world-making that transforms the often sexist and anthropocentric images into tools of freedom and resistance.
Zuza Banasińska is an artist and filmmaker from Warsaw, currently based in Amsterdam. In their essay films and installations, they animate spectral realities sedimented within archives, investigating processes of standardized knowledge production. They studied at the Academy of Fine Arts in Kraków, at the University of the Arts in Berlin, and at the Sandberg Instituut in Amsterdam. Their works have been shown in spaces such as the U-Jazdowski CCA in Warsaw, Dům Umění Mesta Brna in Brno and Het Nieuwe Instituut in Rotterdam, among others. Their work is currently supported by the Mondriaan Fund, Netherlands Film Fund and Stimuleringsfonds, and is distributed by Video Power and EYE Filmmuseum.