Friends Pablo, Meca and Sebas are armed robbers in Madrid. When Pablo’s new girlfriend Ángela joins them on their crime outings, she dresses as a man. During the robbery of an armoured car, she shoots and kills one of the drivers. Later, a gun battle with the police ensues… Driving around, smoking weed, hanging out in the disco: made in the wake of the Franco dictatorship, the film precisely portrays the attitude of many young people during Spain’s transition to democracy – a time of high unemployment and inflation, drug use and a deluge of media. Cast with amateurs who were, in essence, recreating their own lives, the film hews closely to reality. Carlos Saura was sharply criticised for, while not glorifying them, expressing no judgement of the young criminals. Straightforward and fast-paced, Deprisa, deprisa was an incisive contribution to the quinqui (“delinquency cinema”) film genre that blew a gust of wind through Spanish cinema and revisited the themes of Saura’s feature debut Los golfos (The Delinquents, 1959), which can be considered evidence of his affinity for juvenile outsiders. The film won the Golden Bear in 1981.