In a Detroit suburb in the mid-70s, the Catholic Lisbons are raising five daughters with a strict hand. When the youngest, Cecilia, 13, attempts suicide, her parents engage a psychotherapist. At his suggestion, they invite some of the neighbourhood boys over for a party. During the get-together, Cecilia succeeds in killing herself. The other sisters subsequently slip further from under the parental thumb. After Lux, 14, loses her virginity to a high school crush, the parents forbid the girls any outside contact. But their isolation has dramatic consequences … The film unfolds in flashbacks as the now-grown boys reminisce about the sisters they once loved, lending the tale of a tragic “spring awakening” the air of a melancholy requiem. Following in the steps of a long tradition of youthful tragedies, The Virgin Suicides counters any romanticising of adolescence. Despite its colourful pop culture appeal, the film exudes a sense of dread and looming calamity from the start, leading the audience into a parallel juvenile universe that is as magical as it is mysterious. Sofia Coppola’s stylistically confident direction gives perfect cinematic expression to the 90s zeitgeist of girl-ism.